Kadunud põlvkond
"Läänerindel muutusteta" on
saksa kirjaniku Erich Maria Remarque (sünninimega Erich Paul Remark) kirjutatud
maailmakuulus teos sõja koledustest ning elust Esimese maailmasõja vältel. Teos
ilmus esimesena raamatuvormis 1929. aasta novembris ja detsembris ning sai
kuulsaks peaaegu üleöö. Natsid ei kiitnud raamatut heaks ning 1933.aasta
raamatupõletmisel visati nii see, kui ka tema teine teos
"Tagasitee" tulle. Lugu, mida teos jutustab on tõetruu, kuna ka
Remarque ise saadeti 18-aastaselt sõtta ja ta sai seal mitu korda haavata.
Pealkiri "Läänerindel muutusteta" võib seetõttu olla nagu kirjeldus
ühest rindest, kus ta ise viibis või lause teose lõpust, mis terve loo kokku
võtab. Remarque pühendas oma teose "Põlvkonnale, kelle sõda hävitas -
isegi siis, kui ta pääses granaatide käest" ehk kõikidele, kes on sõjas
võidelnud ning sinna jätnud oma hinge.
Teose peategelaseks on 19-aastane Paul Bäumer, kes õpetaja
utsitamisel koos oma klassikaaslastega sõjaväkke astub. Neist saavad ruttu
vilunud rindevõitlejad, kuid oodatud aust ja kuulsusest ei mõtle enam keegi.
Paul on energiline noor mees, kes unistab tihti elust, mida ta oleks elanud,
kui ta poleks sõjaväkke läinud. Oma sõprade grupist on ta vaiksem ja mõtlikum,
samas hoolib ta oma sõpradest väga sügavalt. Paulil oli võime
panna ennast igasuguste sõdurite, ka vaenlaste saabastesse. Ta sai aru sellest,
et mitte keegi selles sõjas ei soovinud siin olla ja tapsid ainult, et ise
endal hinge sees hoida. Samuti oli tal kaastunne nekrutite vastu, kes sõtta
saadeti väga vähese treeningu ja kogemuseta. Nekrutite massiline rindele
saatmine ei toonud muud, kui hulgaliselt laipu. Pauli sõber, Stanislaus
Katczinsky, kes mängib teoses tähtsat rolli on 40-aastasena palju elukogenum,
kui keegi poistest. Katile, erinevalt Paulist meeldis rääkida, ta oli
üllatavalt ettenägelik ohu suhtes ning Paul kirjeldab teda juskui oleks
Katil kuues meel, tänu millele ta leidis toitu isegi siis, kui olukord
tundus lootusetu. Temast sai Paulile tähtis kaaslane. Koos Katiga
õpetas Paul nekrutitele kuidas käituda pommidega ja koos õnnestus neil talust
näpata hani. Kat on viimane sõber, kes Pauliga jääb, kui kõik seitse nende
grupist said surma, haavata või jäid kadunuks. Kõikide nende sündmuste keskel,
hakkab Pauli sümpaatsus talle sõjas ainult kätte maksma. Sõja jooksul ei jää
Paulil ja tema sõpradel muud üle, kui püüda enda tundeid alla
suruda, et mitte mürskude, surma ja pinge keskel hulluks minna. Noor,
elurõõmus Paul hakkas muutuma aina väsinumaks.Tema sõbrad kadusid ükshaaval,
sõdurid pidid kannatama tugevat nälga ja olukord rindel tundus iga päevaga
lootusetum. Aja jooksul kaob ka temal nagu paljudel teistel usk tulevikku, sest
ainuke asi, mida ta elust teab on tapmine.
Himmelstoss, kasarmu allohvitser, kes oli teatud ka kui
"nahanülgija", oli arvatavasti teose kõige ebasümpaatsem tegelane.
Tema ülesanne oli nekruteid treenida ja sõjaks ette valmistada, kuid
meetodid, mida ta kasutas olid rohkem sõdurite kiusamiseks mõeldud. Ta häbistas
neid, käskis neil seista jääkülmas ilma kinnasteta, pani Tjadeni, voodimärgaja
narivoodisse koos teise voodimärgajaga, mistõttu üks neist magas lõpuks
põrandal, käskis õpilastel treenida paljajalu mitu tundi järjest ja astus neile
sihilikult varvastele. Lühike mees oli lihtsalt uhke enda tiitli üle.
Himmelstoss lausa nautis seda, kui sai nekruteid panna tegema võimatuid
tööotsi, ning ülekoormavaid harjutusi. Polnud ime, et Paul ja tema
klassikaaslased Leer, Müller, Kropp, Detering, Haie ja Tjaden teda südamest
vihkasid. Samas muutsid jõhkrad õppemeetodid nad tugevamaks, karmimaks ning
eelkõige õpetasid neile koostööd. Himmelstoss sai õnneks oma tegude
eest karistada. Pauli grupp maksis talle kätte ja lõpuks saadeti allohvitser ka
ise rindele. Tema upsakas suhtumine ja uhkus kadus kohe, kui ta nägi rinde
tegelikkust.
Teos on väga emotsionaalne. Viis, kuidas lugu on
kirjutatud, paneb meid samastuma tegelastega. See, kuidas sõdurid sõja
jooksul muutuvad on kindlasti kõige meeldejäävam. Nad kaotavad kõik ja ei oska
oma eluga midagi peale hakata. Sõtta nad läksid ja sinna nad sisimas ka jäid.
Mulle meeldis, et teos ei rääkinud sõduritest nagu kangelastest, kes
on sõjas saanud võitmatuks, vaid nagu tavalistest inimestest, kelle sõda muudab
võib-olla füüsiliselt tugevaks aga vaimselt nõrgaks ja lõhutuks. Teos ei
pannud mind kaasa tundma ainult peategelastele, ta pani mind kaasa tundma ka
nende vaenlastele ja kõigile, kes on üldse sõjas pidanud võitlema.
Kommentaarid
Postita kommentaar